Translate

lördag 11 april 2015

Medeltidsmarknad med papegojor

Såg av en tillfällighet att det hölls en medeltidsmarknad i Kungsträdgården, när jag var på väg förbi för att ta mig till Stadium och köpa nya träningsskor idag. Gick in en kort vända. Det är alltid roligt med lite historiska bakåtblickar, trubadurer och utklädda människor.

Där fanns bland annat hantverkare, gycklare och matproducenter, bågskytte, ridning samt medeltidsdans. Allt maskerat i en flora av den dåtida eran.

Det som ändå drog till sig min och andras blickar var ett par jättepapegojor som lugnt satt på en mans axlar, där den ena stundtals gnagde kärleksfullt på husses öra med sin nätta näbb.

Det känns som min Nymfparakit-kille är väldig liten och tanig i jämförelse. Men det hänger inte alltid på storleken.

5 kommentarer:

  1. Jag och min son pratade faktiskt om att jag borde skaffa mig ett husdjur och jag tror det vore bra för mig för jag känner mig så ensam i lägenheten. Jag funderar på just en papegoja, men då är frågan om man ska ha två eller en och sen undrar man ju hur länge de lever och hur man sköter om dem.

    Tack för en trevlig blogg.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!
    Jaha trevligt. Själv skaffade jag min nymfparakit ganska halvspontant för ett år sedan när han var 6 månader. Nu är han 1 1/2 år. Jag trodde det skulle ta tid innan han blev tam, men nu flyger han och vill nästan vara för ofta på axeln eller där jag finns. :-)
    Det är krav på ganska stora mått på burarna enligt djurskyddslagarna nu så de får flaxa fritt. Min är lite mindre, men å andra sidan är dörren till buren öppen ganska ofta.
    Han brukar ta plats uppe på bokhyllan,där han gjorde en del fina bitmärken(Något måste han ju göra..) Slipade och betsade dock kanterna själv i går med röd mahogny-färg, så det blev fint igen..:)
    Han är intelligent och förstår vad ett "Nej" betyder, så när han ska kliva upp på tangentbordet och "hjälpa mig att skriva" backar han snällt vid det kommandot. Likaså när jag säger "upp och hoppa", så hoppar han från min axel till buren igen.
    Nymfparakiter ska tydligen kunna bli omkring 34 år.. :)

    Hade hund tidigare men det kräver minst två hundintresserade i hushållet för att dela på alla motionspromenader m.m, vilket vi var då. Tyvärr blev hunden sjuk helt oförberett i cancer före fem års ålder. Livet är oförutsägbart.

    Nymfparakiter är ganska musikaliska och jag gillar den här kakaduan som härmar melodin till Familjen Adams:)
    https://www.youtube.com/watch?v=dD_tPNYgy58


    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Ann-Charlotte ovan skrev några smöriga kommentarer härinne förra året. Hon sade sig även vara så orolig för mig. Hon ville jag skulle ringa, gav mobilnummer och led med mig när Cathrine Fahlgren skapade ett av hennes förtalsdrev mot mig som hon gjort mot andra kvinnor på nätet, vilket är en av hennes största begåvningar.

    Ann-Charlotte visade vid tilfället en stor som det visade sig senare falsk empati när Falhlgren försöker förstöra både mitt och företagets renommé när Cathrine Fahlgren som till och med lagt in mitt företagsnamn bland sökorden för att folk ska koppla mitt företag till hennes smutskastande drev med anonyma sverigedemokrater och jämställdister under.
    Cathrine Falhlgren måste skrämt Ann-Charlotte som plötsligt efter flera vänliga inlägg inne hos mig sitter och smörar under den förtalsfulla Cathrines inlägg var gång jag kollar in hennes förehavanden om mig när någon utifrån uppmanar mig till detta.
    Cathrine har förutom skapat ett grovt förtalsinlägg även stulit en film kring min bok som jag köpt och har rättigheterna till som hon använder för att smutskasta mig.

    Ann-Charlotte du är en otroligt naiv människa som tror på vad Cathrine Fahlgren skapar på sin blogg. Du borde fundera lite på hur det kommer sig att flera kvinnor polisanmält henne för förtal! Dessutom slår du alla rekord i att vara en så kallad Judas genom att sitta här med ditt falska medlidande över en förövare, för att andra sekunden sitta och smöra för pöbel-mästaren själv. Läste att du ville flytta upp till Norrland till Cattan- pöbelmästaren. Jag tycker det vore en väldigt bra idé se till att stanna där med. Jag känner andra människor som haft psykiska sjukdomar, men det ursäktar inte ditt hycklande falska beteende även om det givetvis förklarar en hel del.

    SvaraRadera
  5. Ann-Charlotte!

    Du kan väl fråga Cathrine Falhlhgren vad hon skulle tycka om att någon började smutskasta hennes sambos företag! Inte för att jag tror hon är tillräckligt skärpt för att själv göra den kopplingen. Jag tycker det skulle vara väldigt intressant, eller kanske har hennes sambo som är i byggbranschen en åsikt om den saken!?
    Tänk att han måste försörja någon som riskerar hans eget företag, vilken uppoffring! :-)

    SvaraRadera