Translate

fredag 19 augusti 2016

Vända andra kinden till

Vi kan inte ändra andra människor bara oss själva, så för att gå vidare och släppa får vi göra något annorlunda själva som att kanske vända ryggen till.

Har ikväll tagit bort mitt försvarsinlägg, mot ett oförklarligt förtalsinlägg, som funnits på nätet sedan den 20 april 2015, då jag inser att normala och intelligenta människor ändå kommer förstå, att det mesta är förtal och inte handlar om mig, Även om det inte är direkt trevligt. Samtidigt som jag kanske kan föregå med ett gott exempel.

Det skapas enkelt en massa ilska när du behandlas illa, smutskastas och kränks, så du till slut automatiskt svarar på samma låga nivå när du tvingas försvara dig för att rädda ditt anseende.

En massa ilska som förevigas i ett inlägg ger inga ljusa energier. Ibland är det bäst att vända andra kinden till och ta ett stort och långt avstånd från vissa situationer eller människor. Kanske kan du till och med skämta om det hela med någon, som jag gjorde ikväll.

Första gången jag blev uthängd var när jag bloggade på Aftonbladet:s portal 2009, där en kvinna med ett ganska extrovert och uppmärksammat beteende skrev, som både syntes och hördes och ofta får den typen, många anhängare som dras till en ofta högljudd och imponerande personlighet som snabbt ändrar humör.

Det förekom mycket politiska diskussioner och den som inte var mycket åt vänsterkanten blev ofta hatad och utskälld. Den här extroverta och anonyma kvinnan hängde i varje fall ut mig med rubriken, "Fucking Lotta Online"och inlägget gick att tumma upp och på Aftonbladets bloggportal skulle de flesta tycka lika, samtidigt som hennes inlägg om mig inte var direkt positivt och vad jag minns handlade om, att jag var en egoistisk människa, vilket fick många uppåt-tummar.

Kom inte ens ihåg vad det var som hade fått henne att tända till. Men jag skrev en del politiska inlägg, dock var männen där väldigt stöttande och det kom fler in på min blogg vid tillfället för att ge stöd och en av dem sade,

"Jag har alltid själv hoppats på att få bli uthängd en dag, men det händer aldrig!"

När jag var barn fick jag och mina syskon ibland åka iväg på kollo på sommaren för att pappa skulle få barnledigt. Jag minns vid ett tillfälle, nere vid stranden där vi bodde på barnens ö, att jag redan då vara ganska självständig. Det fanns en del valfria flytande lekmadrasser, kanoter och någon flotte vid bryggorna nere vid vattnet.

Vid varje vald större flytande leksak som jag började använda kom en tjej och ville ha just den leksaken som jag hade. Minns att jag blev förvånad för det fanns andra lediga leksaker. Lämnade dock leksaken till den arga flickan och tog nästa, då kom tjejen dit istället och ville ha även den leksaken och så fortsatte det ett tag, tills min brorsa som var på samma kollo reagerade, för jag fattade inte riktigt varför det hände hela tiden. När jag sedan blev äldre och såg tillbaka förstod jag att det var min första upplevelse av, att ha stött på en tjej som var avundsjuk. Tror jag bara gick därifrån till slut.

Det viktigaste är att livet går vidare eller att vi lever nu, som Laleh sjunger med den mycket vackra melodin, Live Tomorrow.







2 kommentarer:

  1. Kanon!
    Storsint, klokt och bra skrivet.
    Du föregår med gott exempel och har sträckt ut en hand.
    Det kan inte göras bättre.
    Nu har Catta chansen att visa vem hon är.
    Jag ser med spänning fram mot resultatet.
    Och som du vet,
    Man är ingen förrän man blivit grovt förtalad på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!

      Ja jag tog bort inlägget där hon med fler av hennes bundsförvanter som deltagit direkt och indirekt omnämndes och syntes.

      Exakt! ;)

      Radera