Translate

tisdag 2 december 2014

Häxjakt, förtal och stalkers

Talade i telefon med en ordförande i en stor förening häromkvällen, som kände att han blivit utsatt för häxjakt via Facebook.

Det handlade, om ord mot ord och utskickade mejl till en massa individer, om varning kring organisationen och hets, att människor skulle ringa polisen, som den här mannen var ordförande över.

Tänkte först att föreningen måste varit duktig, som lyckats lura även mig. Jag fick sedermera  en annan bild när jag direkt kontaktade roten för "det onda". Ordföranden ansåg att han blivit utsatt för förtal vilket jag kan hålla med om, som informationen blivit formulerad i e-posten, spridd till många och när verksamheten var fullt laglig och aktiv.

Numera tycks det dock blivit legitimt att smutskasta inte bara individer utan även småföretag och organisationer, eftersom en del människor menar att de sistnämnda har "det så bra så vad gör det". Företagare jobbar och sliter för det mesta och en mycket stor del, går till skatter för andra.
Det är ett faktum.

Internet är ett problem, eftersom bland annat Google enkelt kan skapa så mycket spridning, av lögnaktigt skvaller och rykten, som når människor som varken har med saken att göra, större kunskap eller får ett helhetsperspektiv.

Oriktiga påståenden i kommentarsfält som inte bara stannar vid viskande lögner, utan sprids med ljusets hastighet och cementeras, lägg därtill illvilliga människor vars näring är avund mot alla fördelar de inbillar sig, att någon annan kan ha gentemot dem själva, utan att de egentligen vet alls. Eller bara människor som mår dåligt och får näring av att göra livet sämre för okända människor.

Ordförande sade,

- De skriver så mycket de aldrig skulle säga direkt mot någon, som du och jag nu talar med varandra.

Jag nickade och förstod.

Åklagarna och polisen tycks ändå jobba på ordentligt när det handlar om förtal, mot de egna på internet, för nu har de gripit en riktigt stor spridare av näthat mot poliser och åklagare. Vissa menar att de ska prioriteras, då de utgör stommen i en rättsstat och vår demokrati. Av samma orsak bör människor tillåtas uttrycka sina kunskaper, erfarenheter eller åsikter på Internet, utan att bli trakasserade av mansrättsaktivister.

Förhoppningsvis ska även någon kunna, omarbeta lagen om offentlighetsprincipen, så inte vem som helst kan få utgivningstillstånd och sitta på forum, bloggar och sprida på ett kränkande sätt fotografier, privata journaler, privata tingsrättsdomar samt förtal, vilket i ett sunt samhälle med hög EQ hade fallit direkt under kränkande förtal.

Något ännu mer i avsaknad av EQ  måste vara de individer som sysslar med Id-kapning. En lördag kväll för ett par veckor sedan vid 19-tiden fick jag e-post med en inbjudan från Facebook av en okänd kvinna. Det lät vänligt, tills jag läste vart inbjudan gick, nämligen en kyrkogård klockan 20,00 på kvällen.

Ingen okänd frisk kvinna skickar en inbjudan till en kyrkogård en lördag kväll, utan annan information, än en länkning till ett Facebook-konto med gravstenar och kyrkogårdar, vilket gjorde det högst sannolikt, att någon både ville trakassera den kvinnan som ägde fotot och mig.

Någon skulle kanske till och med gjort en tolkning av denna inbjudan som ett mordhot? Jag menar vad finns på kyrkogårdar? - Jo, döda människor. Jag har även fått e-post från dejtingsajter som jag inte känner till med information om att jag fått ny e-post.

Jag kontaktade ett dejting-forum i ett fall och sade, att om ni har mitt företagsfoto och mitt namn där, så är det utan min tillåtelse. Forumet tog även mycket riktigt bort både foto och text, där jag inte kunde logga in som icke medlem. Undrar vad den texten hade sagt om mig? Ett tidigare företagsfoto har även stulits och manipulerats av en av manschauvinisterna, från min företagssida och hängts ut på ett kränkande sätt på nätet, givetvis av en ryggradslös anonym.

Däremot är inte, de manliga grundarna till dessa anonyma manschauvinister anonyma, utan har bjudits in till tv-soffor och debattprogram. Det paradoxala är att samma mansrättsaktivister som ser sig som bättre än kvinnor, samtidigt vill måla upp sig själva som offer i samhället, sprida ut att de är lidande i jämförelse med kvinnor!?  Nästan som en kollektiv dissociativ identitetsstörning. Möjligen kan kanske även de anonyma på nätet bland ovan benämnda, som spelar kvinnor och i verkligheten är män, lida av samma syndrom.

Vad är det för människor med ett sådant illvilligt intresse av andra på det sättet, att de måste jobba ganska rejält för att sprida förtal, trakassera och stalka andra? Tänk vad den energin kunde vara produktiv, på ett mer lönsamt sätt för stalkaren själv och andra, omvandlad till något med mer EQ!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar