Translate

tisdag 13 januari 2015

Två fel gör inte ett rätt

Nedan ger mig en form av déjà vu som att jag varit med om detta tidigare. Det har jag också, när jag sett en Batman film. När den flygande hjälten räddar Gotham City från allehanda avancerade skurkar som tänker ta över makten i staden och döda alla människor som står i vägen.

Även om nedan representant från Anonymous i det läget försöker framstå som den gode Batman blir det mer som att se en overklig scen, där en skurk talar till andra skurkar. Han berättar att Anonymous runt om i världen förklarat krig och ska släcka Jihadisternas liv, stänga ner alla konton och nätmöjligheter för terroristerna som dödade människorna på tidskriften Charlie Hebdo i Paris.
  "The Anonymous of all planets have decided to declare war on you terrorrist, we vill track you down to the last one and will kill you"

Två fel gör ändå inte ett rätt. Frågan är varför och hur dessa kan tillåtas fortgå, som en fristående rättsinstitution. Ungefär som mansrättsaktivister/jämställdister på Internet lägger upp förtalsfulla inlägg och smutskastar småföretagare, som indirekt kan ha kränkt dem genom något harmlöst satiriskt blogginlägg mot någon i deras klan.

Orsaken för Anonymous var att yttrandefriheten hade kränkts, vilket Anonymous ser som det grövsta brottet. Lustigt nog har jag sett någon representant av Anonymous hos Jämställdisterna. Det är ändå samma anda kring, - Är du inte med oss så är du mot oss och ska straffas. Jag har hört att det är vanligt hos populistiska grupper. Tyvärr blir jag inte imponerad av några som tar lagen i egna händer, vilket dessutom kan blockera för säkerhetstjänstens arbete gällande terrorister. Även om mitt tycke har föga betydelse för den här typen av grupp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar