Translate

lördag 21 mars 2015

Skuggor, skrik, rusande steg och lögner

Promenadvägar utanför fastigheten.
Sent igår kväll dock före tolvslaget hörde jag bakom tv-bruset, hastiga, bullriga steg nära intill mitt sovrumsfönster. Strax hör jag någon ropa högt och skrovligt utanför fönstret, möjligen påverkad av något, mot mig eller någon annan,

- Hallå, vart tog du vägen? 

Utanför var det mörkt och jag gick snabbt fram för att försiktigt titta ut. Snart ser jag skuggorna av två vuxna män, som snabbt rusar förbi på tredje våningen på den byggställning som upprättats utanför fastigheten.

Det kändes obehagligt och jag smög snabbt fram till telefon och ringde 112 och berättade om männen och bad polisen köra förbi för att kontrollera eventuella inbrottsförsök. När jag lagt på tog det ett par minuter, sedan kom jag åter till ro.

Idag ringde jag upp polisen för att följa upp om de någonsin sände någon polisbil, eftersom poliskvinnan frågade om det inte var någon granne bara.

- Ett ögonblick, så ska jag kolla med ledningscentralen. Det kommer bli tyst i luren en stund nu, säger poliskvinnan och ber mig vänta.

Hon var snart tillbaka och berättade att de hade haft en polisbil där efter 15 minuter, då hade dock männen redan varit borta. 

Det finns annars en central polisplats utomhus endast ett par kvarter bort dit du kan gå på omkring 8 minuter, så det var synd de inte lyckades komma snabbare.

Enligt matematikern Dr Hanna Fry, som kan räkna ut allt från dating till stadsplanering så är det mycket hög sannolikhet, att om ett ställe får inbrott, tar sig alltid inbrottstjuvarna dit igen. Uppe på vårt vindsförråd har t ex grannarna den senaste månaden haft två inbrott.

Vid nyår gästades en 30-årig man av en knivman i sin lägenhet vid Hammarby sjöstad, dit gärningsmannen klättrat upp med hjälp av en stege. Bostadsägaren fick två knivhugg i ryggen.

Ännu värre råkade en kvinna på Hisingen ut när en våldtäktsman tog sig in genom hennes fönster och sedan avslutade de våldsamma övergreppen efter 4 1/2 timma, med att stjäla hennes värdesaker.

Inatt tar jag nog med mig pepparsprayen i handen vid eventuellt händelse, att jag skulle vakna upp av en okänd i bostaden.

Annars förs intressanta teorier fram, på bland annat forumet Dagens Juridik, via dels skriftlig, dels numeriskt framräknade med matematiska termer, att kvinnors lögner måste framställas mer, om det inte ska kassera hela Sveriges rättsväsende. Vi kvinnor gör oss enligt dessa teorier, skyldiga till allehanda falska tillvitelser.

Kvinnor är alltså inga vi kan lita på. Och dessa budskap framförs givetvis av anonyma politiska lobbyister på nätet. Frågan är hur deras målsättning ser ut i kampanjen, kring kvinnors ljugande i samhället. Har de kanske glömt att kvinnorna ändå är hälften av landets medborgare och det brukar vara mer lönsamt, att få med bägge parter vid politiska beslut.

Vad kan i det sammanhanget annars inte bli mer passande än låten, Would I Lie To You, av Annie Lennox, från bandet Eurythmics. De har med sina 75 miljoner sålda album räknas som ett av de största brittiska banden någonsin.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar