Translate

fredag 22 juli 2016

Runt 20 förr och idag..

Förfest -90 talet - Larv framför kamera
Jag flyttade hemifrån ganska tidigt vid 18 i jämförelse med statistik för dem som flyttade hemifrån runt den tiden. År 1990 låg åldern på 20,5 år. Idag ligger medianåldern för dem som flyttar hemifrån högre och är enligt statistik för år 2013 strax över 21 år. Min bostad blev ibland ett tillhåll för fest och stök före vi gick ut eller på någon fest.

Värmer upp inför maskeradfest, 90-talet någon gång.
Det var för det mesta ganska kul. Om jag kunnat vara min egen förälder på den tiden, så skulle jag nog ändå sagt, att nu blir det faktiskt för mycket festande och du borde lugna ner dig lite.

Tjejer flyttar annars hemifrån tidigare än killar
både förr och idag enligt SCB. En förklaring ska vara att tjejer i högre grad pluggar på högskolan och måste byta ort, eller flyttar hem till en pojkvän. Alla flyttar hemifrån senare idag och förklaringen ska vara bostadsbristen.



När jag var 20 år hade jag hunnit jobba från och till sedan jag var 15 år även om jag pluggade. Idag tycks fler mer sitta på nätet när de umgås, istället för att träffas eller jobba, om de inte sitter i kassan på ICA och talar över huvudet på kunden med sina kompisar som står bredvid. Det har hänt mig ett flertal gånger. Givevis gäller inte det alla 20-åringar.

Jag satt själv i kassan när jag var 16 år på Östermalm, även om jag inte bodde i den delen. Det var på den tiden när man fick knappa in varorna med fingrarna och räkna tillbaka växeln genom huvudräkning direkt till kundens utsträckta hand. Idag tycks kassabiträdena endast behöva trycka på ett par knappar och vissa kan ibland fråga,

- Vill du ha kvittot?

Städad förfest på Kellys -94

Klart man blir understimulerad och behöver någon att prata med förutom kunden. När jag var runt 20 år tyckte vi oss ibland kunna linda männen runt lillfingret och idag sitter fler tjejer på nätet övertygade, om att de är och kommer bli förtryckta i samhället av "vita män".

Även om många av dem kan linda männen runt lillfingret på samma sätt som vi kunde, mer eller mindre omedvetet. Klart vi kunde möta en och annan mindre snäll man ibland. Livets hårda skola. Dock hände det att även vi ibland hade övertaget. Ofta när inte känslorna tog överhanden, eller när de vägde över hos mannen istället.

Jag tillhör inte samma generation av feminister som syns idag på nätet och i media, där unga tjejer talar om "strukturer" för att killarna i klassen tafsat på dem.

Seriös gudmor på suddigt foto, syskonbarn i knä år 2000
Ett par killar i min klass tafsade även på mig i högstadiet, dock fick det aldrig mig att tänka att det skulle handla om strukturer, eller ha något med våldtäkt att göra. Klart det kunde vara störande ibland. Det handlade dock helt klart mer om omogna killar, som fått upp ögonen på tjejer och inte hade lärt sig något snyggare sätt att närma sig oss. De fanns även riktigt modiga unga killar som inför hela klassen ville bjuda ut en, för de hade blivit förälskade.

Det är helt klart en trend, att tala om "vita män" som att de är våldtäktsmän av vissa unga tjejer. Emellertid inte alla tjejer. Det är helt uppenbart att även män inte bör ta denna trend som något personligt och bli kränkta. Hur har tjejernas föräldrar uppfostrat dem, eftersom de generellt påstår att vita män är så usla? Jag skulle teoretiskt kunna vara deras mamma och tror inte min dotter skulle agerat på samma sätt, om jag hade varit hennes förälder om jag haft en egen dotter.


I klippet nedan förs en variant av dikt och rapp från två begåvade unga tjejer, Kata Nilsson och Elisophie Andrée i tjugoårsårsåldern, som tycks mena att våldtäkter inte ska kopplas till några män som är utländska, utan det är vita män, för se bara på Hagamannen. Det är dock viss skillnad på de gruppvåldtäkter som skett på musikfestivaler och av enstaka galningar i klass med Hagamannen. Varför får man inte nämna att våldtäkter även sker av utländska män?

Ingen är rasist för att någon enligt fakta förklarar att det finns kulturella skillnader. Bor en människa i ett land där en kvinna inte får vistas utomhus, om hon inte bär sjal eller burka, utan att ses som otrogen islam eller lösaktig, så är det en kulturell skillnad, mot hur vi lever i Sverige. Det är fakta.

Jag förstår inte varför unga tjejer vill bli betraktade som offer, istället för att stå upp och vara stolta över er själva och sluta sprida ut, att män skulle betraktas som mer värda än en kvinna. Det är helt fel. Män tar även kvinnor på allvar. Vi är lika mycket värda, så varför sprida ut annat.




De flesta män ser inte ner på kvinnor. Ingen vill däremot i de flesta fall generellt höra på en massa gnäll-visor. Lika lite som vi som kvinnor generellt vill höra på andras gnäll-visor. Skapa inte ett förtryck som inte finns, eller skada kvinnors renommé av att nedvärdera ert eget värde som kvinnor. Det blir som att slå krokben för er själva. Skapa istället den framtid ni vill ha framför er genom att ta upp det ni vill se omkring er. Jag lovar att när ni blir äldre, vill ni inte ha medlidande män omkring er som klappar er på huvudet, som tror att ni behöver extra kvinnligt handikapp för att ni föddes till kvinnor.

"För att en situation ska förändras måste ni se den som ni skulle vilja ha den, istället för som den är", Okänd


Kanske blir den nya typen av feminism och det tillhörande klankande på vita män, att vissa män kämpar för mycket för att vara till lags och få till det hela rätt, att musiktexter av nedan sort istället skapas, framfört av Ariana Grande, med låten "Dangerous Woman.



5 kommentarer:

  1. Roligt med gamla foton. Så unga o fina vi var👍☺️ Kram Finakonsten🎨👏🏻🙏🏻

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kollade igenom några foton snabbt igår och hittade en blandning av bilder på olika människor..
      Känns både som igår och inte..:)

      Porcupine Tree med låten Times Flies

      https://www.youtube.com/watch?v=JTEWlSTQ1RI

      Radera
  2. "Klart man blir understimulerad och behöver någon att prata med förutom kunden."

    Och ibland är det "kunden" som har ett stort behov av att prata, vilket kan medföra
    viss irritation hos de bakomvarande i kön. Numera har vi t o m manliga expediter i
    kassan och det är en klar förändring/utjämning som skett på senare år och är fullt
    märkbar för var och en som besöker en livsmedelsbutik ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant och kan sannerligen vara irriterande, samtidigt som det tränar toleransnivån för typer som mig som ibland kan bli otålig om något går för långsamt.

      Samtidigt har män sedan ganska länge suttit som lanthandlare och haft ungefär samma sysslor bakom disken.

      http://www.fasterolga.se/historia/

      Radera