Translate

lördag 1 juli 2017

Mobil snack och mat-tips

Jag var för ett par dagar sedan nere i ett kvällsöppet ICA för att köpa vissa ingredienser som jag upptäckte saknades mitt i uppstarten av en soppa, som jag, trots mängden gånger tillagat ännu inte hunnit tröttna på. En nyttig och mustig soppa som kan värmas på enkelt och snabbt flera dagar, så tid blir över till annat istället för att laga mat.

Den här lilla ICA butiken är så trång i vissa passage, att två personer inte kan stå bredvid varandra på bredden samtidigt, utan att fastna upptryckta med huvudet mellan några påsar chips eller jordnötter.

Denna kvällen syntes flera ensamma individer tysta och målmedvetna plocka med sig det från hyllorna som de saknade för att sedan gå och betala i kassan. Det var ingen som talade, diskuterade högt eller samtalade med varandra inne i butiken, förutom en ung man mellan 20-25, som talade högt och ilsket i sin mobiltelefon.

- Nej, jag säger ju det! Jag har har prövat det mesta, katrinplommon, flera microlax, klyx och druckit en massa vatten. Nej inget hjälper!

Mannen var upprörd och gick hastigt mellan frysdisken och mjölkkylen, oberörd av att det går och står fler människor omkring honom. En kvinna småler för sig själv där hon står väntande i kassakön, som även jag gjorde till en början stående mellan hyllorna.

Det var troligen mer av underhållningsvärde för övriga i butiken den här gången, trots mannens uppenbara bekymmer. Andra gånger kan det vara mer störande. I dag gick en ung kvinna framför mig i en annan butik och tog upp hela platsen släpande med fötterna efter sig, när jag själv föredrar att gå snabbt, plocka med mig det jag behöver och gå vidare. Är det någon som går släpigt och fullständigt i vägen, så slår det aldrig fel att den individen är djupt inne i ett samtal med någon via sitt headset, så även denna gång.

Jag kunde ändå idag till slut kryssa förbi den släp-gående kvinnan och plocka med mig proviant för det jag tänkte pröva. Nämligen ett nytt recept på Majs- och Zucciniplättar, som skulle serveras med rårörda lingon, vilka blev lika goda som de var enkla att laga till. Både mättande och nyttiga på samma gång. Zucchini ska tydligen ha både rikligt med C- och K-vitamin. Majs ska innehålla både järn, kalium zink, B3 och en del antioxidanter.

Min stekpanna har dock börjat gå på sista valsen, en hederlig svart klassisk stekpanna, som faktiskt även vid ett tillfälle för en tid sedan började brinna. Det är inte alltid bra att syssla med fler olika projekt samtidigt, speciellt inte med olja i pannan. Det blir ofta mindre än mer effektivt.

Hade jag kommit någon minut senare hade det kunnat gå än värre, än att min då vit- och nymålade kökslucka och fläkt blev svartsotig (gick att tvätta bort), ett plastlock på en bägare smälte och pannan stod i lågor samtidigt som jag skrek till och slängde iväg pannan ner i diskhon och satte på kranen på högsta nivå med vatten. Tydligen ska eld orsakad av olja inte släckas med vatten utan kvävas fick jag senare höra.

Recept - Majs och Zucciniplättar 


4 personer, som inte äter för mycket..
Majs- och Zucciniplättar

  • 3 ägg
  • 2 dl mjölk
  • 1 dl vetemjöl (sikta ner)
  • 1/2 zucchini
  • 1/2 gul lök
  • 1 burk avrunna majskorn (200 g)
  • 1 tsk salt
  • 2 msk smör
Till servering
  • rörörda lingon
Laga till enligt nedan

  1. Blanda ägg, mjölk och mjöl till en klumpfri smet.
  2. Riv zucchini och lök grovt. Vänd ner i smeten med majs och salt.
  3. Klicka ut smeten i het stekpanna med smör i. Stek plättarna gyllene på bägge sidorna.
  4. Servera med rårörda lingon. 

Slutligen spelas Van Morrisson som sjunger låten, Sometimes we cry, till minne för den högt välarbetande och professionella skådespelaren Mikael Nykvist som mycket oväntat och sorgligt gick bort i dagarna 56 år. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar